Ağız kuruluğu neden olur ve nasıl geçer?

Ağız kuruluğu, ağzınızı nemli tutmak için yeterli tükürüğünüz olmadığı anlamına gelebilir. Bu durum özellikle sinirli, gergin ve stres altında olduğunuz zamanlarda görülebilir.

Ağız kuruluğu sorunu kişiyi rahatsız etmesinin yanında daha ciddi problemlere yol açabilir veya ciddi bir medikal durumun varlığına işaret edebilir. Bunun sebebi, tükürüğün ağzı ıslak tutmanın yanı sıra başka işlevlere de sahip olmasıdır. Tükürük, besinleri sindirmeye yardımcı olur, dişleri çürükten korur, ağız içindeki bakterileri kontrol ederek enfeksiyonu önler, çiğneme ve yutmayı kolaylaştırır.

Tükürük bezlerinin doğru çalışmamasının nedenlerini şöyle sıralayabiliriz:
-Bazı ilaçların yan etkileri
-Diyabet, Hodgkin, Parkinson hastalığı, HIV/AIDS ve Sjögren sendromu gibi tükürük bezlerini etkileyen hastalıklar
-Radyasyon terapisi
-Kemoterapi
-Menopoz
-Sigara

Ağız kuruluğu belirtileri, ağızda, yapışkanlık ve kuruluk hissi, yutkunma güçlüğü, dilde yanma hissi, boğaz kuruluğu, dudaklarda çatlama, tat almada azalma veya ağızda metal tadı, aft, sürekli kötü ağız kokusu, çiğneme/konuşma güçlüğüdür.

Ağız kuruluğunu tedavi etmenin tek kalıcı yolu sebebini tedavi etmektir. Ağız kuruluğunun nedeni ilaçlarsa, doktorunuz reçetenizi veya ilacın dozajını değiştirebilir. Tükürük bezleri düzgün bir biçimde çalışmıyor fakat yine de biraz tükürük üretiyorsa, doktorunuz tükürüklerin daha iyi çalışmasına yarayacak bir ilaç önerebilir.

Diş hekiminiz size yapay tükürük gibi ağız nemlendiricileri verebilir. Ağız kuruluğunu gidermek için özel olarak üretilmiş ağız suları kullanılması rahatlama sağlayabilir.

Bunlara ek olarak:

Sık sık su veya şekersiz içecekler içebilirsiniz.
Kahve, çay veya bazı sodalar gibi, ağız kuruluğuna yol açabilen kafeinli içeceklerden kaçının.
Tükürük akışını uyarmak için şekersiz sakız çiğneyebilir veya şekersiz sert şekerler emebilirsiniz (tükürük bezi fonksiyonu az da olsa varsa).
Ağzınızda kurumaya yol açabileceği için tütün veya alkol kullanmayın.
Baharatlı veya tuzlu yiyeceklerin kuru ağızda ağrıya neden olabileceğini unutmayın.
Geceleri nemlendirici kullanın.